O Minecraft

 
Minecraft
  Minecraft je nezávislá počítačová hra napsaná v Javě Markusem "Notchem" Perssonem, aktuálně vyvíjená firmou Mojang. Je to tzv. sandboxová hra, ve které si hráč může dělat, co se mu zachce. V tomto případě je hráč vrhnut do krychlovitého 3D světa, kde si musí sám nasbírat materiál na stavbu obydlí a na výrobu nástrojů. Ve hře je aplikován efekt dne a noci. V noci se objevují příšery.

Hra se stala jednou z velmi rychle rozšířených Java her na světě. Podle oborníků hra Minecraft rozvíjí kreativitu.[11] Na oficiálních stránkách hry si po registraci lze zahrát neplacené demo.

Herní módy a stupně obtížnosti[editovat | editovat zdroj]

  • Herní módy
    • Survival (Přežití) – Základní mód. Hráč se snaží přežít v nehostinném světě – obstarává si jídlo, brání se proti nepřátelským stvořením, staví dům, farmaří. Po smrti je možné pokračovat ve hře.
    • Hardcore (Nemilosrdná hra) – Stejné jako survival, ale hráč má jediný život (20 bodů života), po jeho smrti se celý svět smaže. V hardcoru hráč nemůže měnit obtížnost, je zde k dispozici pouze "hardcore", která je velmi podobná "hard".
    • Creative (Tvořivá hra) – Kreativní mód. Hráč může létat, instantně ničit všechny bloky a má přístup k neomezeným zásobám surovin. Může také ničit bedrock (běžně nezničitelný materiál na dně světa).
    • Adventure (Dobrodružná hra) – Na rozdíl od předchozích módů se zde bloky nedají bořit, ani pokládat. Hráč může provádět interakce pouze se stvořeními, předměty a některými bloky (např. tlačítka).
    • Spectator (Divák) – Podobné, jako adventury, ale není možná vůbec žádná interakce s prostředím. Může prolétávat bloky a může se dívat z pohledu hráčů a mobů. Hráč jen létá a pozoruje svět. (1.8)
  • Stupně obtížnosti
    • Peaceful (Mírumilovná) – Nejsou zde žádní nepřátelé kromě Enderdragona, hráči se doplňují životy nezávisle na hunger baru (hladu) a výbuchy nezpůsobují zranění.
    • Easy (Lehká) – Hráč dostává menší zranění od nepřátel a výbuchů, při hladovění se život sníží na polovinu (5 srdcí).
    • Normal (Střední/Normální) – Základní obtížnost hry, při hladovění hráči zůstane jen půl srdce.
    • Hard (Těžká) — Hráč dostává větší zranění od nepřátel a výbuchů, zombie mohou ničit dveře a hráč může vyhladovět k smrti.

Dimenze[editovat | editovat zdroj]

V základní hře jsou tři dimenze: Overworld, Nether a The End. Různé modifikace mohou přidat další dimenze, např. Aether, Twilight Forest či Ore. Jednotlivé dimenze jsou propojeny portály, přičemž struktura každého z nich (použité bloky, tvar, způsob aktivace…) je závislá na dimenzích, které propojuje.

Všechny lokace ve hře jsou náhodně generovány podle počátečního seedu.[12] Při přesunu na nové místo se svět automaticky dogeneruje.

Normální Svět[editovat | editovat zdroj]

Overworld (okolní svět) je dimenze, ve které se ze začátku hráč objeví. Existuje od vydání prvního Minecraftu. Na výšku má 256 bloků. Od verze Beta 1.0 je spodní část mapy je ohraničena skalním podložím (bedrockem), který lze zničit pouze v creative módu. Volně se zde pohybují zvířata a v noci se objevují monstra. Svět je složen převážně z hlíny, kamene, štěrku, písku, vody a rud.

Generují se zde struktury jako dungeony, opuštěné doly, trhliny, jeskynějezírkařekypevnosti, a NPC vesničky. Obsahuje velké množství biomů, jejich variací a několik technických biomů, každý biom má svoji určitou teplotu, která klesá o 0,05 každých 30 výškových bloků; pokud je teplota nižší než 1,5 tak v biomu bude pršet, a pokud je nižší než 0,15 tak biom je sněžný/zamrzlý. Mezi biomy patří: lesy, pouštědžunglebažinyplaninyoceány a mnoho dalších.[13]

Nether[editovat | editovat zdroj]

Nether (podsvětí) je dimenze podobná peklu. Do Netheru se lze dostat pomocí portálu, který se vyrábí z obsidiánů. Výšku i nekonečnost má stejnou jako Overworld, ovšem souřadnice oproti Overworldu jsou 8krát menší – uražení 1 bloku v Netheru je jako vzdálenost 8 bloků v Overworldu.[14] Nether tvoří zejména netherrack a láva, a občas se vyskytne i soul sand, glowstone, či quartz ore. Bedrockem je ohraničen zdola i shora. Nachází se zde Ghasti, Blaze, Magma Cube, Skeleton, Wither Skeleton a nejpočetněji Zombie Pigman. V Netheru se také nalézají Nether pevnosti, ve kterých se spawnují wither skeletoni, blazové i normální skeletoni, které jinde v Netheru nepotkáte.

Nether byl přidán ve verzi Alpha 1.2.0 (Halloween Update) a podstatně vylepšen ve verzi 1.0.0 (Nether Update).[14]

The End[editovat | editovat zdroj]

(zkracováno na End) je závěrečná dimenze (po dostání se z ní hra pokračuje), do které se hráč dostane po doplnění ender očí do v survivalu hráčem nestvořitelném portálu (od 1.3.2. lze postavit v creativu) ve strongholdu. Objevuje se tam boss – Ender dragon, který létá a vystrkuje hráče přes okraj povrchu, a velká spousta Endermanů. Celá dimenze je stvořena z End bloků a obsidiánu. Z End bloku je tvořen povrch, z obsidiánu věže na kterých jsou Ender Crystaly, kolem kterých drak když proletí, získá HP (životy); ty hráč musí zničit, načež explodují a můžou poškodit i draka, pokud z daného krystalu zrovna čerpá životy když jej hráč zničí. Po zabití draka z něj začnou padat zkušenosti (XP) a pod drakem se vytvoří portál zpět do Overworldu, a dračí vejce. Dračí vejce se sebere tak, že se před něj dá normální piston, a ten se aktivuje. Po vstupu do portálu se zobrazí závěrečné titulky a hráč se objeví na svém spawnu (místo kde se objevíte např. po smrti), nebo v posteli, ve které se vyspal poslední noc. Za zabití draka hráč dostane achievement.

Typy map[editovat | editovat zdroj]

Ve hře jsou dostupné čtyři možnosti generování mapy:

  • Default – Klasicky generovaný svět se všemi biomy.
  • Superflat – Svět generovaný po patrech – v dané výšce terénu je vždy jen jediný typ bloků. Hráč může při generování světa zadat, v které výšce budou jaké bloky a které struktury (vesnice, pevnosti) se mají generovat; hra nabízí několik předpřipravených nastavení.
  • Large Biomes – Klasicky generovaný svět, ale biomy jsou 16× větší.
  • Amplified - Klasicky generovaný svět, ale výška terénu dosahuje až maximální hranice 256 bloků.
  • Customized - Hráčem namodifikovaný svět (1.8)

Mobové[editovat | editovat zdroj]

Mobové jsou živá stvoření, se kterými se hráč ve hře setká. Dělí se na několik typů podle chování a vlastností:

Pasivní
Nikdy hráče nenapadnou a někteří mu mohou být dokonce prospěšní.
Mezi pasivní stvoření patří například vesničan, prase, slepice, netopýr, kráva a ovce.
Neutrální
Na hráče nezaútočí, dokud nejsou vyprovokováni.
Mezi ně patří vlk a tzv. zombie pigman nebo například enderman.
Agresivní
Agresivní stvoření ihned útočí na hráče, pokud jsou v jeho dosahu. Většina z nich potřebuje určitou úroveň světla, aby se zrodili (přichází za tmy).
Mezi agresivní entity patří například: creeper, skeleton, zombie, ghast, blaze, witch (tj. čarodějnice) a wither skeleton. Speciální případ je pavouk, který se za světla stává neutrálním.
Zkrocení
Některá zvířata může hráč zkrotit.
  • Kočka (po zkrocení ocelota rybou) – plaší creepery
  • Pes (po zkrocení vlka kostí) – bude hráče bránit
  • Kráva, ovce, slepice, prase (nelze úplně ochočit, budou ale následovat hráče, pokud má v ruce pšenici [ovce, kráva], mrkev [prase], semínka [slepice]) - vhodné k chovu: kráva = kůže+steak+mléko, ovce = vlna, prase = maso, slepice = peří+maso.
  • Kůň - určen k jízdě, podržením mezerníku je možné skákat
  • Osel - velmi podobný koni, je možné do něj ukládat věci (má na sobě ,,brašničku), jezdí pomaleji
Užiteční
Jsou vytvořeni hráčem.
  • Iron Golem (může se též objevit ve větší NPC vesnici, zabíjí agresivní a některé neutrální moby, ale po napadení vás zabije na jednu ránu) a Snow Golem (sněhulák). Dalo by se říct že mezi ně patří i kráva, kočka, pes a prase.
Bossové
Bossové mají složitější útočné vzory a pohyby. Mají také velké množství zdraví, a větší útok než běžná monstra.
  • Ender Dragon – nachází se v Endu, po zabití se již znovu neobjeví a objeví se portál zpět do normálního světa
  • Wither – lze ho vyrobit z 4 soul sandů do tvaru písmenka T a 3 wither skeletoních hlav (lebek); má více života než enderdragon a napadá všechny tvory kteří jsou živí. Po zabití z něj padne Nether Star, kterou lze využít pro výrobu Beaconu (=maják).

Vývoj a budoucí verze[editovat | editovat zdroj]

Snapshoty[editovat | editovat zdroj]

Ještě před vydáním další verze hry vývojáři pravidelně uvolňují tzv. snapshoty (náhled-snímky). Snapshoty se řadí podle data jejich vydání.[p 1] Později, pár dní před vydáním patche jsou uvolněny tzv. pre-release verze určené pro tvůrce modifikací.[p 2]

Minecraft 1.8[editovat | editovat zdroj]

Mojang chystá vypustit novou verzi hry. Ta se vyvíjí od začátku ledna. Její první pre-release má být vypuštěno 22. srpna 2014, a samotná verze prý oficiálně 2. září. Novinky:

  1. Slime Blocky - vyrábí se z 9 slimeballů, fungují jako "trampolíny" (když na ně hráč/entita dopadne, tak budou na bloku skákat dokud se nezastaví), mohou "přilepit" a posunovat bloky (pomocí pistonů).
  2. Granite, Andesite, Diorite - nové typy kamene, generují se ve velkých kusech podobně jako Gravel, a mohou být craftovány do tzv. Polished (vyhlazeného) Granite, Andesite, Diorite
  3. Nové typy sandstonu - pískovce, červený sandstone, generující se v messa biomech. Může být vycraftěn z červeného písku.
  4. Dveře - stakují se po 64, vyrobí se 3 místo 1. Přibyly nové dveře vzhledem k druhu dřeva ze kterého byly vyrobeny.
  5. World Border - animovaná hranice mapy, která nedovoluje absolutně nic projít skrz, kromě toho, když jste ve "spectator" módu. Dá se upravit s těmito následujícími commandy:
    • /worldborder center X Y Z - nastaví centrum hranice
    • /worldborder set (velikost) [čas] - nastaví velikost hranice, může být i načasována, když se rozšiřuje tak zezelená, když se smršťuje tak zčervená
    • /worldborder damage (buffer|ammount) (hodnota) - možnost buffer nastaví, za jaký počet bloků za hranicí dostane hráč/mob poškození; možnost damage nastaví míru poškození
  6. Spectator mode - hráč nemá žádnou interakci se světem, ani s páčkami, tlačítkami, dveřmi, atd. Může se dívat přes oči jiného moba či hráče, pokud na něj klikne levým tlačítkem.
  7. Endermite - nový neutrální mob, podobá se trochu Silverfishovi, ale je menší, a má fialové tělo. Spawnuje se občas, když nějaký Enderman se teleportuje.
  8. Guardians - noví vodní mobové. Vypadají podobně jako squid (chobotnice), mají modrou barvu, jedno oko a ocas s ploutví. Jsou vůči hráči a squidům agresivní. Hlídají totiž novou strukturu ve hře - podvodní palác. V něm se nachází i nové bloky jako Prismarine a Sea Lantern. Jeden palác vždy hlídá jeden velký guardian, tzv. "Elder Guardian". Na rozdíl od normálních guardianů je světle šedý, bere vám víc života a přidělá vám negativní efekty. Všichni guardianové "vysílají" při útoku paprsky na oběť.
  9. Rabbit - králíci, po zabití z nich padá králičí maso, králičí noha, můžou být ochočeni mrkví, zlatou mrkví a pampeliškou. Existují i 2 tajné varianty králíků, první je velmi vzácný agresivní králík s rudýma očima, a druhý je králík pojmenovaný name tagem "Toast". Druhý se však přirozeně nespawnuje.
  10. Opraveno 390 bugů (chyb ve hře)
  11. Mnoho vylepšení pro mapmakery, upgrade scoreboard systému a např. nové commandy jako /clone, /fill, /title, /particle, /entitydata atd...
  12. Bannery - vlajky, vycraftěné jako Sign ale s použitím vlny - nebo barevné vlny místo dřeva. Slouží k dekorativním účelům nebo k mnoha aktivitám na serverech (týmy, hry).. Vzhledem k jeho pestrým a barevným kombinacím může mít nesmírně obrovské množství variant. Ty se v creativu pomocí commandů můžou ještě rozšířit (max. počet vrstev pomocí craftění může být 6). Bannery se hýbou ve "větru". Kompletní informace
  13. Armor Standy - držáky na brnění. Nejedná se o blok, ale o entitu (může se klidně vozit minecartem). V creative se mu může pomocí commandů nastavit mnoho různých parametrů. 
  14. Paprsky majáku (beaconů) se dají obarvit s obarveným sklem.Návody[editovat | editovat zdroj]

Jelikož je Minecraft velmi komplexní hrou, hráči se v mnoha případech spoléhají na návody. Ty jsou důležité zejména z důvodu, že mnoho herních prvků Minecraftu není na první pohled zřejmých. Je celá řada oblastí, ve kterých se bez návodů běžný hráč zcela ztratí. Jde především o crafting, farmaření, redstonové obvody a vstup do různých dimenzí. K dalším návodům patří commandy a command blocky, jež se využívají v různých adventure mapách nebo na serverech. Od verze 1.7 jdou s command blocky dělat mnoho různých věcí, ale jejich použití vyžaduje složité tutoriály a hodně učení. Toto ale k přežití nepotřebujete, jde jenom o přídavek.

Pocket Edition[editovat | editovat zdroj]

Úspěch Minecraftu vyústil i ve vytvoření verze pro mobilní telefony a tablety. Ta je v mnoha věcech omezená, přesto se jí prodalo více než 10 milionů kusů. Tuto metu překonal Minecraft: Pocket Edition v květnu 2013. Zjednodušeno je generování map i crafting, zcela chybí pokročilé funkce spojené s kolejnicemi a Ruditem (neboli Redstonem)[p 4], ale přítomen je naopak cross-platform multiplayer mezi zařízeními s iOS a Androidem.

Herní modifikace a resource (texture) packy[editovat | editovat zdroj]

Do Minecraftu se dají přidat různé modifikace. Jsou hlavně pro ty, které už klasický Minecraft přestal bavit a mohou si tam přidat od různých maličkostí, jako jsou obarvené postele, až po možnost komplexního těžícího, farmářského a třídícího systému. Tyto modifikace ovšem zvyšují hardwarové nároky. Jednotlivé modifikace se často sdružují do tzv. modpacků (Rival Rebels, aj.).

Dále se do Minecraftu dají přidat texture packy, které mění texturu bloků a věcí, takže hráč si může Minecraft přetvořit k obrazu svému. Tyto texture packy byly od verze 1.6 přejmenovány na Resource packy, ve kterých se nyní dají změnit i zvuk, písma a jazyky.